2022-08-19, Blue Office Media
Ai genererade bilder med instruktionerna “An image generated by an AI”
Ai genererade bilder med instruktionerna “An image generated by an AI”
Under de senaste åren har revolutionen inom artificiell intelligens gett upphov till ett antal verktyg och tjänster för att automatisera uppgifter som tidigare var manuella och tidskrävande. Tack vare tekniken kan företag nu generera bilder och videor automatiskt. Dessa processer är dock inte perfekta, vilket du kanske har märkt om du har sett några av dessa bilder dyka upp på dina flöden i sociala medier nyligen. Framväxten av dessa bilder har medfört nya problem för användarna. Hur kan vi lita på de bilder vi ser på nätet? Finns det några risker med att använda AI för att generera icke originellt innehåll? I den här artikeln utforskar vi för- och nackdelar med AI-genererade bilder, deras konsekvenser för företag och vad framtiden kan komma att innebära för dem.
Artificiell intelligens avser maskiner som är programmerade för att agera på ett sätt som liknar mänsklig intelligens. AI-genererade bilder är datorgenererade bilder som använder algoritmer för att skapa original bilder. Bild- och videoredigeringsverktyg kan använda denna teknik för att generera bilder och videor automatiskt, utan att det behövs en mänsklig input. Det finns ett antal sätt som denna teknik kan användas för att generera bilder. De vanligaste metoderna är följande:
– Generative adversarial network (GAN) – Detta är en typ av algoritm som använder två neurala nätverk för att generera bilder.
– Convolutional neural network (CNN) – Detta är ett AI-system som kan tränas för att lösa specifika problem.
– Generativ topografisk karta (GTM) – Detta är ett typ av nätverk som lär sig att skapa kartor.
AI-genererade bilder är den ideala lösningen för företag som vill producera stora volymer originalbilder snabbt och kostnadseffektivt. Det finns många användningsområden för denna typ av teknik. Det kan t.ex användas för att skapa:
– Konsekventa och stora mängder bilder
– Högkvalitativa bilder inom en mängd olika ämnen tack vare deras förmåga att vara både kreativa och konsekventa.
– Företag kan skapa varumärkes konforma bilder genom att använda AI för att generera bilderna i stället för att anlita en fotograf.
– AI kan programmeras för att generera specifika ämnen och inställningar. Ett reseföretag kan till exempel vilja skapa en serie bilder med olika resmål.
Förutom de fördelar som anges ovan är AI miljövänligt. Att skapa bilder manuellt kräver en stor mängd energi och resurser för att producera det nödvändiga pappret, bläcket och tonern. Med denna teknik behövs inget papper, bläck eller toner. De genererade bilderna är dessutom mer exakta än bilder som skapas manuellt. AI kan skapa bilder som överensstämmer med ett varumärkes specifika riktlinjer för bildkvalitet. Bilderna kan till exempel skapas i rätt storlek, med rätt proportioner, belysning, färg och fokus.
Även om bilderna har ett antal fördelar, finns det också några risker. Dessa inkluderar bland annat följande:
– Vissa algoritmer har visat sig skapa bilder som uttryckligen är utformade för att lura det mänskliga ögat, detta kan ha en rad olika negativa påföljder. Man skulle t.ex kunna generera en bild på en person vid en brottsplats som aldrig har varit där.
– Eftersom AI inte förstår den kreativa processen kan den skapa icke originella bilder som har setts förut, det skulle kunna leda till tvister kring varumärkesintrång.
– Med dessa typer av bilder så har skaparen begränsad kreativ kontroll. Att skapa originella bilder med AI innebär att man förlorar den kreativa kontrollen över bildernas slutliga utseende och känsla.
AI-revolutionen är igång och det är troligt att vi kommer att få se ännu mer liknande innehåll i framtiden. I takt med att fler företag och enskilda kreatörer börjar interagera denna teknik i sina arbetsflöden kan vi förvänta oss att se följande utveckling:
I takt med att fler företag och enskilda kreatörer börjar integrera AI i sina arbetsflöden kan vi förvänta oss att AI-genererat innehåll blir mer vanligt. Troligen så kommer skapandet av originellt innehåll bli mer kostsamt, vilket kan leda till att det inte blir lika tillgängligt för många företag. Det kan dessutom leda till att företag inte behöver förlita sig på originalinnehåll för att driva engagemang. Kreatörerna kan också lägga mer tid på uppgifter av högt värde, eftersom den tidskrävande processen att generera innehåll har automatiserats.
I takt med att tekniken fortsätter att utvecklas kommer den att bli ännu mer exakt. Som ett resultat av detta kan vi se slutet på dåligt genererade bilder och videor. Nästa generation av AI-genererat innehåll kommer troligen att bli mer kreativt. I takt med att tekniken blir mer sofistikerad kan vi förvänta oss att kreatörerna får mer kreativ kontroll över slutresultatet. Denna utveckling kommer att bidra till att denna typen av genererat innehåll blir ännu mer populärt. Så vad innebär detta för marknadsförare och företag? Enkelt uttryckt innebär det att du och ditt team måste hålla er uppdaterade om nya trender och nya metoder för att fortsätta att utvecklas.